Tab Article
1945. Niemcy przegrywaja wojnę, kazdy myśli tylko o sobie. Generalny Gubernator Hans Frank ukrywa najcenniejsze łupy, a wraz z nimi bezcenny sekret, który ma zapewnić mu nietykalność po wojnie. Skarb ginie bez śladu w tajemniczych okolicznościach.1946. Do Polski powracaja zrabowane dzieła sztuki z Dama z Gronostajem Leonarda da Vinci na czele. Brakuje Portretu Młodzieńca Rafaela Santi, który od tej pory pozostaje najcenniejszym zaginionym na świecie dziełem sztuki i symbolem grabiezy dokonanych w czasie II Wojny Światowej. W Muzeum Czartoryskich w Krakowie od ponad sześćdziesięciu lat na Rafaela czeka pusta rama.Współcześnie. Doktor Zofia Lorentz, historyk sztuki i urzędniczka Ministerstwa Spraw Zagranicznych, próbujaca sprawić, aby do Polski wróciło choć kilka z ponad 60 000 zaginionych dzieł, zostaje wezwana do kancelarii premiera. Sprawa jest pilna i ściśle tajna. Arcydzieło Rafaela zostało w końcu namierzone, a ona musi odzyskać je dla Polski. Legalna droga nie wchodzi w grę. Jedynym mozliwym sposobem jest kradziez. Zofia podejmuje się zadania. Do jej zespołu dołaczaja cyniczny młody marszand, świezo emerytowany oficer słuzb specjalnych i legendarna szwedzka złodziejka, specjalnie w tym celu wyciagnięta z więzienia.Bezcenny to międzynarodowy thriller łaczacy najlepsze cechy prozy Dana Browna, Arturo Perez-Reverte i Umberto Eco. W miejsce kazdej rozwiazanej zagadki pojawia się kilka następnych, zwrot akcji goni zwrot akcji, a bohaterowie w poszukiwaniu zaginionego arcydzieła wpadaja na trop tajemnicy, która najnowsza historię świata wywróci do góry nogami. Mozni tego świata zrobia wszystko, aby nie ujrzała ona światła dziennego.Bezcenny to pełne błyskotliwej erudycji kompendium wiedzy o sekretach historii sztuki. O genialnych artystach, o szalonych kolekcjonerach, o chciwych marszandach, o wielkiej grabiezy z czasów okupacji, a takze o szwindlu, jakim jest dzisiejszy rynek sztuki.Bezcenny to takze komentarz do rzeczywistości w ironicznym, prześmiewczym i bezkompromisowym stylu, do którego przyzwyczaił nas autor Uwikłania i Ziarna Prawdy. ***- Nie ratujemy plam z pigmentów na kawałku drewna. Ratujemy ostatniego więźnia dwudziestego wieku, koronnego świadka historii. Rozumiecie?Doktor Zofia Lorentz cofnęłaby swoje słowa, gdyby wiedziała, jak bardzo sa trafione. Jak doskonale oddaje ich sytuację metafora ze świadkiem koronnym w procesie historii. I ze dokładnie w tej samej chwili, kiedy ona z błyszczacymi czarnymi oczami opowiadała niezwykłe dzieje obrazu Rafaela, w zupełnie innym miejscu świata pewien człowiek podjał decyzję. Decyzję, ze za wszelka cenę nie mozna dopuścić do tego, zeby ktokolwiek odnalazł świadka koronnego i odkrył jego tajemnicę. Z punktu widzenia tego człowieka wysoka cena oznaczała skandale dyplomatyczne, kryzysy międzynarodowe i zawirowania na światowych rynkach. To była cena, która nalezało się przejmować. życie paru osób, które spiskowały w brzydkiej metropolii gdzieś w Europie Środkowo-Wschodniej, to nie była dla niego ani cena ani nawet przeszkoda. Zaledwie perypetia.*** - Tak po starej znajomości. Znasz nasze zyciorysy. Polityka, wielki przemysł, Bliski Wschód. Wszystko jasne. Ale to? Jacyś amatorzy bez wpływu na cokolwiek, z kraju bez znaczenia, podniecajacy się do jakichś staroci, wartych w gruncie rzeczy symboliczne pieniadze. Co to jest za szaleństwo? Szpakowaty męzczyzna westchnał. - Wiesz, ze nie mogę ci nic powiedzieć, Martin. Jak zwykle zreszta. Ale tak po starej znajomości wspomnę, ze zdarzaja się starocie, których pojawienie się byłoby dla bezpieczeństwa narodowego zagrozeniem większym, niz pojawienie się atomówek w sklepach wysyłkowych. Rozumiesz?Pokiwał głowa. Oczywiście, ze rozumiał. Broń to trupy, a parę trupów więcej nie robi tak naprawdę róznicy. Dobra propaganda moze z jednego trupa zrobić pretekst do wojny a z tysiaca nieszczęśliwy wypadek bez znaczenia.Ale wiedza - wiedza to władza.(fragment)Co łaczy zaginione arcydzieło Rafaela z największa tajemnica historii XX wieku?