Tab Article
W ramach niniejszej pracy przyjrzymy się, jak pojmuja podmiot rózni myśliciele dwóch cywilizacji orientalnych: indyjskiej i dalekowschodniej. Przewodnikiem naszym będa terminy kluczowe występujace w tytule ksiazki, zaczerpnięte z ich dzieł.
Dla cywilizacji indyjskiej będa nimi 'purusza' - ''osoba, człowiek'' oraz 'atman' - ''się, ja, duch''; dla cywilizacji dalekowschodniej - 'tao', czyli ''droga'', oraz 'sin' - ''serce'', ''umysł''. Artykuły zostały ułozone w taki sposób, by ukazać rozwój wskazanych pojęć oraz uchwycić toczace się wokół nich debaty. Zwłaszcza debata buddyzmu z róznymi szkołami i nurtami ortodoksyjnej myśli bramińskiej oraz debata buddyzmu i taoizmu ze szkołami konfucjańskimi na Dalekim Wschodzie przyczyniły się do rozwoju wschodnich pojęć podmiotowości (drugi i trzeci rozdział ksiazki). Współczesny rozwój tych pojęć odbywa się juz w kontakcie z myśla zachodnia (trzeci rozdział pracy).