Tab Article
Peter L. Berger (ur.1929) - amerykański socjolog, wykładowca New School for Social Research i Uniwersytetu w Bostonie, opublikował m.in. Społeczne tworzenie rzeczywistości (wraz z T. Luckmanem) przełommowe studium formowania się instytucji i percepcji zbiorowych, Zaproszenie do socjologii (jedno z najlepszych wprowadzeń do tej nauki), Bezdomny umysł, Ducha kapitalizmu i Kwestię wiary Anton C. Zijderveld (ur. 1937) - holenderski socjolog i filozof od lat zwiazany z Uniwersytetem Erazma w Rotterdamie, takze felietonista konserwatywnego dziennika "Financieele Dagblad", autor wielu ksiazek głównie z dziedziny socjologii kultury, m.in. Społeczeństwo abstrakcyjne, Społeczeństwo jako spektakl czy Populistyczne zamki z piasku. Największa zaleta "Pochwały watpliwości" jest odwaga przypominania rzeczy najwazniejszych i dlatego ? tak łatwo zapominanych. Przede wszystkim - obrona uniwersalnych, ponadczasowych osiagnięć myśli ludzkiej przed z jednej strony fundamentalizmem (zarówno religijnym jak I świeckim), a z drugiej przed wszechogarniajacym relatywizmem i tak modnym dzisiaj postmodernizmem. Jak pisza autorzy Kazdy światopglad jakoś umiejscawia człowieka. Inaczej mówiac, kazdy światopglad. Fundamentalizm czyni to zarówno w wersji rekonkwisty, jak I w wersjach subkulturowych. Tozsamość ma być uwazana za rzecz oczywista, wyposazona w oczywista słuszność. I dalej Jezeli ktoś ceni wolność oraza społeczeństwo, w którym wolność została zinstytucjonalizowana przez liberalna demokrację I konstytucyjne państwo fundamentalizm musi postrzegać jako powazne zagrozenie. Fundamentalizm, czy to religijny, czy świecki, jest zawsze wrogiem wolności. Ale z drugiej strony czeka na nas pułapka sceptycyzmu, relatywizmu czy postmodernizmu (wszelkich -izmów). Wedle Bergera I Zijdervelda większość teorii postmodernizmu twierdzi, ze wszystkie interpretacje sa równorzędne, co oczywiście zwiastowałoby koniec wszelkich badań naukowych historii i społeczeństwa. Niektórzy teoretycy postmodernizmu utrzymuja, ze poza tymi interpretacjami nic nie istnieje, co jest bliskie klinicznej definicji schizofrenii, stanu, w którym człowiek nie jest w stanie odróznić rzeczywistości od własnych fantazji. Mówiac prościej, istnieje ogromna róznica między postmodernizmem a socjologia nauki, rozumiana jako nauka empiryczna. Wszystkie postacie relatywizmu przecza zdroworozsadkowemu doświadczaniu codziennego zycia... Czy mamy zatem wyjście z pułapki zastawionej na nas przez z jednej strony fundamentalizm a z drugiej relatywizm? Tak odpowiadaja autorzy: tym wyjściem jest Pochwała watpliwości.