Tab Article
Przełomowy esej Lindy Nochlin zapowiadał narodziny feministycznej historii sztuki, a dzisiaj wciaz ma fundamentalne znaczenie dla rozumienia sztuki. Pouczajacy i prowokujacy od pierwszego zdania, angazuje czytelnika bez reszty i zachęca go, by odsunał na bok swe dotychczasowe załozenia i zaczał poszukiwać nowych dróg. Linda Nochlin nie próbuje odpowiedzieć wprost na pytanie, dlaczego nie było „wielkich artystek” – uwaza, ze zostało błędnie postawione. Zamiast tego rozkłada na czynniki pierwsze samo pojęcie wielkości i wyjaśnia podstawowe załozenia, które skutkowały fallocentryczna natura geniuszu w sztuce. Z nadzwyczajna przenikliwościa obnaza przy tym fakt, ze przyjęcie perspektywy białych męzczyzn w historii myśli o sztuce niosło z soba porazkę nie tylko moralna, lecz takze intelektualna. W tym wydaniu, rocznicowym, esejowi Lindy Nochlin towarzyszy tekst pod tytułem Trzydzieści lat później, w którym autorka przyglada się swoim rozwazaniom z perspektywy czasu. Ten tekst, napisany w epoce rozkwitu teorii feministycznej, a takze teorii queer i studiów postkolonialnych, jest poruszajaca refleksja nad pojawieniem się zupełnie nowego kanonu. Odwołujac się do takich artystek, jak Louise Bourgeois, Cindy Sherman i wiele innych, Linda Nochlin z niezrównana pasja i zachwycajaca precyzja diagnozuje kondycję zarówno kobiet, jak i sztuki. Esej Dlaczego nie było wielkich artystek? stał się zawołaniem bojowym, które rozbrzmiewa we wszystkich warstwach kulturowych i społecznych. Przesłanie Lindy Nochlin pozostaje aktualne. Jak sama powiedziała w 2015 roku: „Przed nami wciaz jeszcze daleka droga”. Wydanie z okazji pięćdziesiatej rocznicy ukazania się eseju ze wstępem Catherine Grant Linda Nochlin (1931–2017) wykładała sztukę nowoczesna w Instytucie Sztuk Pięknych Uniwersytetu Nowojorskiego. Jest autorka licznych publikacji dotyczacych kwestii płci w historii sztuki, a takze opracowań na temat dziewiętnastowiecznego realizmu. Wydała między innymi takie ksiazki, jak Women, Art and Power; Representing Women;Courbet, Women Artists oraz Misere. Catherine Grant wykłada sztukę nowoczesna i współczesna w Courtauld Institute of Art, do niedawna zaś pracowała na Wydziale Sztuki i Kultur Wizualnych w Goldsmiths (Uniwersytet Londyński). Jest autorka wielu tekstów poświęconych watkom feministycznym w sztuce współczesnej, a takze współredaktorka ksiazek Girls! Girls! Girls!,Creative Writing and Art History oraz Fandom as Methodology.