Kategoria: Sztuka

Dramaty Zlodziej Klucznik Drzewo Requiem dla gospodyni

  • Autor / Author: Wieslaw Mysliwski
  • Wydawnictwo / Publisher: Znak, 2023
  • Data wydania / Year publisher: 2023
  • ISBN: 978-83-240-6728-2
  • Strony, Oprawa / Pages, Cover: 496, twarda oprawa
  • Dostawa: Normalna
$33.96 $39.95 15%
Qty

Tab Article

Wszystkie dramaty Wiesława Myśliwskiego Co zrobić z rabusiem, który w czasie wojny kradnie kartofle z pola? Jak przekonać starego chłopa, by pozwolił ściać drzewo, które od zawsze rosło przed jego domem? Czy zamiana ról między hrabia a klucznikiem jest w ogóle mozliwa? Dlaczego nikt nie pojawia się na stypie mimo suto zastawionego stołu? Kazda powieść Wiesława Myśliwskiego – niekwestionowanego Mistrza polskiej prozy – to wydarzenie. Jego dramaty tymczasem pozostaja w cieniu. A sa to teksty, które przenika charakterystyczna dla Myśliwskiego uniwersalna i głęboka madrość. W tych opowieściach powracaja wazne dla autora tematy: odpowiedzialności człowieka za zło, spotkania nowego świata ze starym, nieuchronności historii, kresu kultury chłopskiej i jego konsekwencji. Złodziej, Klucznik, Drzewo i Requiem dla gospodyni do tej pory rozproszone, po raz pierwszy zostały wydane w jednym tomie. Specjalnie na potrzeby niniejszego wydania Autor jeszcze raz przejrzał wszystkie teksty, wprowadzajac poprawki, skracajac lub dopisujac, a w dwóch przypadkach – nawet zmieniajac zakończenia. Dzięki temu czytelnik ma mozliwość odkryć nowe literackie oblicze Wiesława Myśliwskiego. „Wiele się mówi w tych dramatach, ale nigdy nie dopowiada się najwazniejszego, gdyz najwazniejszego być moze nie mozna wypowiedzieć. Ale co jest najwazniejsze? Powiedziałbym: strata nie do wyrównania, a moze nawet więcej – pustka nie do zapełnienia. Tę stratę odczuwaja bohaterowie tych dramatów, tę pustkę zagaduja i rozpaczliwie, mozolnie zapełniaja. Gdybym powiedział, ze dramaty Myśliwskiego rozgrywaja się we wnętrzach bohaterów i ze wywodza się z romantycznej i neoromantycznej tradycji teatralnej, wypowiedziałbym prawdę niepełna. Tak, poprzez słowa i działania odczuwamy dramat wewnętrzy osób obecnych na scenie, ale ten dramat jest konsekwencja czegoś innego – tragedii, która rozegrała się wcześniej. Obecność jest w tych dramatach równie wazna jak nieobecność, wyrazalność jest równie wazna jak niewyrazalność”. Tomasz Bocheński, fragment posłowia