Tab Article
W smutnym peerelowskim pejzazu powstawały dzieła wybitne. Polscy malarze, rysownicy i animatorzy zdobywali światowa sławę. W kraju naznaczonym niedostatkiem rozkwitała kolorami sztuka. A ze najblizsza ludziom była wtedy sztuka masowa, komiks, plakat i film animowany, ona więc wyrastała na tym zgrzebnym tle – jak maki na betonie. Przełomowy rok 1945 – oznaczał wprawdzie koniec wojny, ale nie wymazywał z pamięci wojennej traumy. Na murach spalonej stolicy zawisł pierwszy, symboliczny, zamykajacy ten okres plakat antyhitlerowski „Zniszczymy faszyzm do końca” Eryka Lipińskiego. Ci, którzy ocaleli z pozogi, choć poturbowani psychicznie i fizycznie, z nadzieja patrzyli w przyszłość. Ten upragniony „nowy lepszy świat” okazał się jednak pułapka. Dla artystów ponure realia peerelowskie stały się wyzwaniem i inspiracja. W nich narodziła się słynna w świecie polska szkoła plakatu, a międzynarodowa sławę zdobywali twórcy polskich animacji. Na kartach ksiazki pojawiaja się artyści tej miary co Henryk Tomaszewski, Waldemar Świerzy, Janusz Stanny czy Tadeusz Trepkowski. Uchyla swoje drzwi Pracownia Plakatu Propagandowego i raczkujace studio filmów animowanych w Bielsku-Białej. Śledzimy losy Waleriana Borowczyka i Jan Lenicy – w latach 60. okrzykniętych twórcami polskiej szkoły animacji. Obserwujemy trud tworzenia pierwszych filmów rysunkowych. Wreszcie i perypetie zwiazane z „najbardziej imperialistycznym” gatunkiem sztuki. A w nim Henryk Chmielewski czy Janusz Christa – królowie komiksu. Przewija się tu zreszta cała plejada znakomitości: plakacistów, animatorów, twórców komiksów. Autorka ukazuje artystów tamtej epoki, a przyblizajac ich dzieła, pokazuje warunki, w jakich powstawały, wyboista drogę artystyczna w okowach socjalizmu.