Tab Article
David Mamet, wielokrotnie nagradzany dramaturg, rezyser i wykładowca, napisał szczera, łamiaca konwenanse i pełna bezlitośnie celnych obserwacji ksiazkę.
Prawda i fałsz nie pozostawia suchej nitki na aktorskich tradycjach, zasadach i przyzwyczajeniach, w zamian oferujac aktorom uzyteczna wiedzę:
- jak przygotowywać się do roli,
- jak pracować z tekstem,
- jak podchodzić do przesłuchań i prób,
- jak myśleć o scenie,
- jak rozmawiać z agentami
i o co to tak naprawdę chodzi w aktorstwie.
Mamet zwraca uwagę na sprawy podstawowe: umiejętność słuchania, reakcje na zdarzenia. Rzeczy najprostsze sa najtrudniejsze. Reszta to zbędny barok.
Jacek Braciak, aktor
Mamet nie waha się mówić otwarcie, dlaczego jego zdaniem aktorzy musza przestać nabierać na głośno powtarzane banały, które uchodza za prawdy fundamentalne w większości aktorskich szkół i kursów.
Prawda i fałsz bierze na celownik święte krowy przemysłu filmowego i teatralnego, stanowiac bezcenny przewodnik dla współczesnego aktora.
Uwazana za najlepsza i najbardziej praktyczna ksiazkę na temat aktorstwa budzaca wielkie kontrowersje w środowisku filmu i teatru. Stanowi opracowanie teorii aktorstwa stworzonej przez Davida Mameta i aktora Williama H. Macy’ego pod nazwa estetyka praktyczna. Ze swojego wieloletniego doświadczenia teatralnego i filmowego Mamet wyniósł wizję aktorstwa odartego z wszelkiej magii, szamaństwa, oszustw, fałszywej szlachetności i sztuczności.
Definiuje zawód aktora jako pośrednika między autorem tekstu a publicznościa.