Tab Article
Jedna z wazniejszych powieści zdobywcy Literackiego Nobla, Laureata Nagrody Bookera, w 2023 roku nominowanego do Oscara za scenariusz filmu Living.
Ironiczny portret oderwanego od świata artysty.
Groteska i absurd w kafkowskim stylu.
Atmosfera kojarzaca się z Alicja w Krainie Czarów, a czasami ze Strefa mroku.
Ryder, światowej sławy pianista, przybywa do nienazwanego miasta w Europie Centralnej. Ma dać koncert w tutejszej filharmonii, ale miejscowi najwyraźniej nie tego od niego oczekuja. A przewija się wokół niego cały ich korowód. I kazdy czegoś chce. Dyrektor hotelu – porady w sprawie syna, poczatkujacego pianisty, któremu brakuje talentu. Dyrygent orkiestry, zapijajacy alkoholem śmierć ukochanego psa – pocieszenia. A młoda kobieta z dzieckiem…? No właśnie. Czego od niego chce? Jest jego kochanka? A moze zona?
Ryder niewiele pamięta, a strzępki wspomnień nie tworza spójnej całości i okazuja się niezbyt wiarygodne. Nagle orientuje się, ze nawet nie wie, kto go tu zaprosił i sprawił, ze znalazł się w obcej, niejasnej i niezbyt przyjaznej przestrzeni, wśród zdesperowanych i zagubionych ludzi, których być moze kiedyś poznał. A teraz widza w nim nie utalentowanego artystę, lecz mesjasza, który ma ich zbawić.
Elegancko napisana, kuszaco prowokujaca i enigmatyczna. Ishiguro w swoim ambitnym portrecie odizolowanego od świata artysty ujawnia jego nagie, warunkowe człowieczeństwo. Genialna powieść, która niemal na pewno zostanie zapamiętana jako jedna z jego najlepszych.
„Kirkus Reviews”
Tak jak inne powieści Ishiguro (zwłaszcza „Okruchy dnia”), ta ksiazka mówi o braku komunikacji między ludźmi i o dławieniu emocji.
„Publishers Weekly”