Tab Article
„Gdybyś nie została matematykiem, kim chciałabyś być? Trupem”. Jesienia 1972 roku do zakładu psychiatrycznego Stella Maris zgłasza się dwudziestoletnia Alicia Western, doktorantka na Wydziale Matematyki Uniwersytetu Chicagowskiego i genialna skrzypaczka, córka naukowca, który współpracował z Oppenheimerem przy Projekcie Manhattan. Cierpi na depresję i ma halucynacje. W rejestracji usiłuje oddać reklamówkę z czterdziestoma tysiacami dolarów. Uciekła z Włoch, gdzie jej brat Bobby, uzdolniony fizyk i kierowca Formuły 2 lezy w śpiaczce po wypadku na torze rajdowym. Alicia kategorycznie odmawia rozmów o nim. Terapeucie opowiada o dzieciństwie w Los Alamos, barwach liczb, mechanice kwantowej, Schopenhauerze i zakazanych marzeniach. W tym intelektualnym sparingu to pacjentka jest góra i nigdy nie wiadomo, kiedy kłamie, a kiedy odsłania się. Co jest prawda, a co złudzeniem? Dzika i złowroga eksploracja nauki podwazajaca nasze pojęcia Boga, prawdy i istnienia. Studium załoby i nieuleczalnej tęsknoty. Po latach milczenia wybitny amerykański prozaik, laureat Nagrody Pulitzera i autor kultowej Drogi powraca z mistrzowska dylogia. Pasazer i Stella Maris sa jak dwie strony lustra, a prawda jednej powieści zdaje się zaprzeczać prawdziwości drugiej. „Od pięćdziesięciu lat planowałem powieść o kobiecie. Nigdy nie będę wystarczajaco kompetentny, by ja napisać, ale w pewnym momencie trzeba spróbować”. Cormac McCarthy „Bobby i Alicia – Orestes i Elektra naszych czasów, rodzeństwo z przeklętej rodziny, uciekajace przed Furiami. Portret tych dwojga skazanych na to, by nigdy nie być razem, jest oszałamiajacym osiagnięciem”. „The Scotsman”