Tab Article
Hubert Czyzewski śledzi intelektualna wędrówkę autora Głównych nurtów marksizmu: od zarliwych filipik antykościelnych z czasów stalinowskich do poczatku XXI w., gdy filozof deklarował, ze „stoi po stronie chrześcijaństwa”. Autor przekonuje, ze przez całe zycie to myśl religijna stanowiła jadro refleksji Kołakowskiego. Jego ojczyzna duchowa był świat XVII-wiecznych mistyków, a nie XX-wiecznych rewolucjonistów czy liberalnych demokratów. Kołakowski przechodzi od prób zbudowania moralnej pewności na samym człowieku do uznania, iz potrzebuje on zewnętrznego, transcendentnego oparcia dla etyki. Potrzebuje hipotezy Boga, który jednak niekoniecznie jest opiekuńczym chrześcijańskim Ojcem. Ale czy fakt, ze Bóg jest ludziom potrzebny, moze być dowodem na Jego istnienie? Kołakowski zostawia nas z pytaniami, które wciaz niepokoja nasza wyobraźnię religijna.