Tab Article
Jesienia 1960 roku na nowojorskiej Piatej Alei o piatej rano padł pierwszy klaps na planie jednego z najsłynniejszych filmów w historii - Śniadania u Tiffany`ego. W pełnej porywajacych faktów i anegdot opowieści Wasson przedstawia nie tylko kulisy powstawania filmu, lecz takze dokumentuje burzliwa epokę przełomu lat pięćdziesiatych i sześćdziesiatych w Ameryce - przed rewolucja seksualna dzieci kwiatów, powszechnym dostępem do antykoncepcji i zanim mała czarna stała się symbolem elegancji. Autor pokazuje plan filmowy, przybliza stosunki panujace wśród członków ekipy i narastajace między nimi animozje. Jednocześnie szerokim spojrzeniem ogarnia wpływ Audrey Hepburn na modę, politykę dotyczaca płci i budzenie się nowej moralności. Pojawiaja się wielkie postacie tamtych czasów: Truman Capote, Audrey Hepburn, Blake Edwards, Henry Mancini, a takze Marylin Monroe, Billy Wilder czy Akira Kurosawa. Dlaczego filmowa opowieść o Holly Golightly miała kłopoty z cenzura? Czym rózni się od powieści Capote`a? Co zmieniła w zyciu milionów młodych kobiet, które nie chciały zyć jak ich matki? Tę ksiazkę - pełna smakowitych szczegółów - czyta się jak powieść o dawnym Hollywood, pełnym uroku i mrocznych tajemnic. Ta ksiazka jest tak dobrze skrojona jak mała czarna, której Śniadanie u Tiffany`ego przyniosło sławę. Janet Maslin, `New York Times` Sam Wasson jest fantastycznym gawędziarzem, jeśli chodzi o sprawy towarzyskie... Piata Aleja jest zarazem melancholijna i błyskotliwa, tak jak opowieść Capote`a o Holly Golightly. `The New Yorker` Porywajacy portret Audrey Hepburn, który odsłania jej słodka fasadę, ukazujac ja jako skomplikowana i interesujaca kobietę. Wasson uchwycił takze fascynujacy punkt zwrotny w amerykańskiej historii - moment, w którym kobiety pozbyły się ciasnych sznurów pereł i zahamowań. Karen Abbott, autorka Sin in the Second City Pełna soczystych szczegółów opowieść o kulisach powstawania filmu ukazuje Audrey Hepburn w nowej odsłonie: jako przykład nowoczesnej kobiety. Molly Haskell, krytyczka filmowa