Tab Article
`Anarchistyczna, a więc z definicji antytotalitarna, odmieńcza rewolucja była totalna. Polegała bowiem na przekraczaniu wszelkich granic - tego, co piękne, tego, co stosowne, tego, co uznane, tego, co bezpieczne i tego, co silne. Jej narzędziem był performans - gatunek sztuki, a zarazem strategii społecznej, który zagarnia na swój uzytek cudze przestrzenie, sprawiajac, ze literatura, teatr, sztuki wizualne, taniec i zycie nieodwołalnie traca autonomię wobec siebie nawzajem. Narzędziem performansu była zaś często odmieńczość, czyli queer - brak uznania dla kulturowych norm pętajacych wyobraźnię, pragnienia, ekspresję i fantazję. Ta ksiazka to tylko mały wycinek historii performansu, historii queeru, historii Nowego Jorku, historii kontrkultury i zarazem popkultury. Wycinek trochę inny niz te najbardziej znane i najczęściej opowiadane, bo więcej tu kobiet, a mniej muzyki, więcej teatru, a mniej Warhola, choć i teatr nie ten, co zwykle. Opowiada o historii odmieńczego performansu (słowo to rozumiane jest tu bardzo szeroko) na Manhattanie ? na scenie, w piwnicy, w klubie i na ulicy - od lat sześćdziesiatych po dziewięćdziesiate, z wycieczkami w przyszłość i w przeszłość, a nawet do Polski. Ksiazka ukazuje się w serii `mówi muzeum` wydawanej wspólnie przez Wydawnictwo Karakter i Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Joanna Krakowska - teoretyczka teatru, eseistka, tłumaczka. Adiunkt w Pracowni Teatru Współczesnego Instytutu Sztuki Polskiej Akademii Nauk. Zastępczyni redaktora naczelnego miesięcznika `Dialog`. Za monografię Mikołajska. Teatr i PRL została nominowana do Nagrody Literackiej Nike 2012. W 2017 roku otrzymała Nagrodę im. Jerzego Giedroycia za ksiazkę `PRL. Przedstawienia.`