Tab Article
Myślisz, ze jesteś buddysta? To pomyśl jeszcze raz.
W tej ozywczej i prowokacyjnej ksiazce mistrz buddyzmu tybetańskiego – Dzongsar Jamyang Khyentse – wyzywa buddyjski świat, kwestionujac powszechnie przyjęte błędne przekonania, stereotypy i wyobrazenia. W sposób nadzwyczaj sugestywny i oryginalny wyjaśnia istotę buddyzmu w czterech punktach, które przedstawia jako wyzwanie:
Czy potrafisz przyjać, ze wszystkie rzeczy sa nietrwałe i nie ma zadnej esencjonalnie istniejacej materii ani koncepcji, która byłaby trwała?
Czy potrafisz przyjać, ze wszystkie emocje to ból i cierpienie, ze nie ma emocji, która byłaby czysta przyjemnościa?
Czy potrafisz przyjać, ze wszystkie zjawiska sa złudne i puste?
Czy potrafisz przyjać, ze oświecenie jest pozakoncepcyjne, a więc to nie raj, w którym panuje idealny błogostan, lecz uwolnienie się od złudzeń?
Według Dzongsara Jamyang Khyentse’go mozemy się uwazać za buddystę tylko wtedy, gdy stanowczo udzielimy twierdzacej odpowiedzi na wszystkie cztery pytania. Na czym więc polega bycie buddysta? Być moze nie urodziłeś się w buddyjskim kraju czy rodzinie, być moze nie nosisz szat i nie golisz głowy, być moze jesz mięso, a twoim idolem jest Eminem albo Paris Hilton. Nie znaczy to jednak, ze nie mozesz być buddysta. Dzongsar Jamyang Khyentse (ur. 1961) – tybetańsko-bhutański lama, znany filmowiec (scenarzysta i rezyser m.in filmów Puchar Himalajów oraz Podróznicy i magowie), artysta i pisarz, autor bestsellerów na temat buddyzmu. Jest spadkobierca legendarnych mistrzów buddyjskich: Dziamjanga Kjence Łangpo (1820–1892) i Dzongsara Kjence Cieki Lodro (1893-1959). Zdobył sobie powszechne uznanie jako znakomity nauczyciel i autor niezwykle ambitnych projektów, takich jak choćby przekład całego tybetańskiego kanonu buddyjskiego na języki zachodnie (84000.co – Translating the Words of the Buddha). Stoi na czele organizacji charytatywnych i klasztorów, gdzie sprawuje opiekę nad około tysiacem sześciuset mnichów zamieszkałych w sześciu klasztorach i instytutach w Azji. Mówi o sobie jako o tradycjonaliście, bo jest przeciwnikiem dopasowywania nauk Buddy do potrzeb współczesnych odbiorców, ale tez zarliwym krytykiem sentymentalnego przywiazania do kultury tybetańskiej. W swej ksiazce Jak nie być buddysta zachęca do zrewidowania najbardziej fundamentalnych załozeń i przekonań oraz do wkroczenia na autentyczna buddyjska ściezkę.