Tab Article
Pierwsze polskie tłumaczenie ksiazki.Dietrich von Hildebrand dopiero około roku 1958 rozpoczał pracę nad ksiazka, która dojrzewała w nimprzez całe zycie i obejmowała fenomenologiczna analizę miłości.Juz w latach 20. dzięki pracom na temat męzczyzny i kobiety, miłości pomiędzy nimi oraz tematykichrześcijańskiego małzeństwa stał się niezwykle popularny w katolickim środowisku. Uwagę przyciagałajego wzniosła wizja miłości pomiędzy męzczyzna i kobieta.Uznaje się, ze Hildebrand był pionierem w głoszeniu nauki na temat podwójnego wymiaru aktumałzeńskiego - przekazywania zycia lecz takze małzeńskiej miłości. Nauka ta została wyraźniesformułowana później przez II Sobór Watykański w Konstytucji Gaudium et spe.Na dalszych etapach swoich dociekań Hildebrand zaprezentował jeszcze obszerniejsza fenomenologięmiłości, nie tylko analizę miłości małzeńskiej, lecz równiez wszystkich innych rodzajów miłości.Kiedy w 1971 r. ukazała się " Istota miłości", została uznana za najbardziej doniosły wkład w dziedzinęfenomenologii miłości od czasu ukazania się w roku 1913 rozprawy Maxa Schelera - "Istota i formysympatii". Dietrich von Hildebrand (ur. 12 października 1889 we Florencji, zm. 26 stycznia 1977 w New Rochelle,Nowy Jork) - niemiecki filozof i teolog katolicki zwany przez papieza Piusa XII "XX-wiecznym DoktoremKościoła", przez Josepha Ratzingera "jedna z najwybitniejszych postaci naszych czasów", a wicekanclerzaIII Rzeszy Franza von Papena "wrogiem numer jeden narodowego socjalizmu". Urodził się i dorastał we Florencji w zeświecczonej rodzinie protestanckiej. Dopiero w 1914 rokunawrócił się wraz z zona na katolicyzm i od tego czasu az do śmierci codziennie przyjmował KomunięŚwięta. Za zycia Dietricha ponad stu jego przyjaciół i znajomych zostało katolikami. Radykalnie występował przeciw nazizmowi i komunizmowi. Postrzegał oba te systemy jako"bliźniaczych braci w niegodziwości" przejawiajacych ten sam materializm, to samo ubóstwieniepaństwa, ten sam totalitaryzm i ten sam ateizm.Od roku 1933 stale uciekał przed nazizmem, najpierw do Wiednia, w którym wykładał do 1938 r. PoAnschlussie Austrii, przedostał się do Szwajcarii, a potem do Francji, z której równiez musiał sięewakuować po ataku III Rzeszy w roku 1940. Poprzez Portugalię, a potem Brazylię, przedostał się doUSA, gdzie podjał pracę wykładowcy filozofii na prywatnym jezuickim Uniwersytecie Fordham w RoseHill.Dietrich von Hildebrand był pierwszym katolickim myślicielem, który odwaznie i publicznie bronił encykliki Pawła VI Humanae vitae