Tab Article
Ewa Kierska – krakowska artystka niedoceniana, zapomniana, przemilczana. Nikt dotad nie zdecydował się poświęcić jej twórczości wnikliwej pracy. Czy da się odnaleźć faktyczne powody tak niewielkiego udziału malarki w historii i krytyce sztuki? Wydaje się, ze krakowskie środowisko artystyczne pozostawiało na marginesie twórców, którzy byli w pewnym sensie anachroniczni – ze względu na temat czy technikę, a taka była malarka. Poza tym jeszcze po wojnie funkcjonowało nigdzie niepisane, ale wyraźnie widoczne traktowanie twórczości męzczyzn jako powazniejszej niz kobiet. Do tego łatka zony znanego w środowisku rysownika i nauczyciela – Adama Hoffmanna. Ewa Kierska nie miała więc łatwo. Wyjaśnienie fenomenu jej twórczości jest trudne, ale najwazniejsze dla mnie jest to, aby oddać jej malarstwu sprawiedliwość.
"Sylwia Góra postanowiła wydobyć osobę i twórczość Kierskiej z zapomnienia, przede wszystkim przeprowadzajac szeroka kwerendę, która umozliwiła odnalezienie i skatalogowanie niemal wszystkich zachowanych prac malarki, ponadto gromadzac świadectwa jej dawnych uczniów i bliskich jej osób. Rozwazania na temat osoby Ewy Kierskiej i jej obrazów osadza Autorka w szerokim kontekście krakowskiego zycia artystycznego, którego nie traktuje jedynie jako tło, lecz takze poszukuje filiacji, wzajemnych oddziaływań i zwiazków intertekstualnych".
[z recenzji prof. dra hab. Pawła Taranczewskiego]
"Ksiazka Sylwii Góry nie jest klasyczna naukowa rozprawa o charakterze biograficznym, mimo ze zawiera wielka ilość faktów natury historycznej i filozoficznej. Autorka cały czas pamięta, do kogo ja adresuje, nie prowadzi naukowych wywodów, lecz dzieli się z czytelnikiem swoimi refleksjami. Język narracji jest naturalny, bezpretensjonalny, zabarwiony literacko".
[z recenzji dra hab. Kazimierza Kuczmana, prof. UPJPII]
Sylwia Góra – kulturoznawczyni, literaturoznawczyni, doktorka nauk humanistycznych, absolwentka Polskiej Szkoły Reportazu, miłośniczka literatury pisanej przez kobiety oraz biografii nieznanych i zapomnianych artystek. Współredaktorka monografii naukowych: Świat zmysłów, Oznaczeniu zmysłów w kulturze, Oblicza szaleństwa w kulturze, Sztuka – wartość – sacrum. Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Pawłowi Taranczewskiemu. Pisze do naukowych i popularnych czasopism głównie o zapomnianych i niedocenianych kobietach. Współtworzy najlepszy festiwal literacki w Polsce – Czytaj!