Tab Article
Według Umberta Eco dzieło istnieje w pełni dopiero w procesie interpretacji. Punkt cięzkości zostaje więc przeniesiony z autora i samego dzieła na odbiorcę, który musi wejść w interakcję z przedmiotem artystycznym. Wartościowe i ciekawe sa te utwory, których struktura na taka interakcję zezwala. Współczesne dzieło sztuki jest zatem skończone dopiero w procesie odbioru. Taki poglad przysparza jednak wielu problemów epistemologicznych - jak istnieje dzieło sztuki i czy w ogóle istnieje, skoro w kazdym odczytaniu jest czym innym, co innego znaczy? Jak mozna o nim rozmawiać, skoro kazdy odbiorca jest jego pełnoprawnym współtwórca? W jednej ze swych pierwszych, ale tez najwazniejszych prac (esej pochodzi z roku 1962) Eco rozwinał koncepcję otwartości dzieła sztuki, prekursorska wobec estetyki recepcji Hansa Roberta Gaussa i Wolfganga Isera. Podjał problematykę, która do dziś nalezy do głównych tematów dyskusji literaturoznawców, estetyków i teoretyków sztuki.