Tab Article
„Reporterka podaza za historiami jak internauta za wyświetlajacymi się na ekranie linkami. Dotknięcie jednej opowieści sprawia, ze podaza za nia i ja rozwija. Dopóki na tej drózce nie pojawi się nowy link szczegół, za którym warto pójść. W rezultacie okazuje się, ze wszystko jest całościa. Wszystko samo się podpowiada”. MARIUSZ SZCZYGIEŁ, ze wstępu do tomu reportazy Hanny Krall Fantom bólu. Druga wojna światowa, polskie małzeństwo zobowiazuje się zostać rodzicami chrzestnymi pewnej zydowskiej dziewczynki. Obietnicy nie dotrzymuja, powołujac się na przykazanie: Nie mów fałszywego świadectwa... Co faktycznie stoi za ich decyzja? Czy prawda jest więcej warta niz ludzkie zycie? Ponad trzydzieści lat po premierze ósmej części Dekalogu Krzysztofa Kieślowskiego Hanna Krall przypomina tę wstrzasajaca historię, umieszczajac ja pośród innych dramatycznych opowieści o ocalaniu zdradzonych. Narracja rwie się, odmieniana przez rozmaite czasy, miejsca, przedmioty i zdjęcia. Tym, co łaczy te skrawki opowieści, jest dotkliwa nieobecność: gina ci, którzy zostali wydani, stłamszeni, oskarzeni. Czy dotknie ich równiez zagłada niepamięci? Człowiek jest kruchy jak porcelana zwana Biała Maria – mówi nam Hanna Krall, próbujac z reporterska dociekliwościa i empatia przeniknać tajemnice swoich bohaterów. Ta proza to doskonała lekcja wrazliwości, do której współczesność dopisuje coraz to nowe rozdziały. Lektura coraz bardziej obowiazkowa. AUDIOBOOK W INTERPRETACJI LIDII SADOWEJ