Tab Article
Jest to pierwsza w Polsce ksiazka poświęcona Nadii Lger (19041982; w rodzimej historiografii znanej głównie jako Wanda Chodasiewicz-Grabowska). Mozna w niej znaleźć nie tylko analizę dorobku malarskiego artystki, lecz równiez kolejnych etapów edukacji artystycznej (z uwzględnieniem sytuacji kobiet w poszczególnych ośrodkach) u Władysława Strzemińskiego w Smoleńsku, w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych, w paryskiej Acadmie Moderne u Amde Ozenfanta i późniejszego męza Fernanda Lgera. Poruszona została równiez problematyka działalności animatorskiej i kuratorskiej po obu stronach zelaznej kurtyny, a takze strategii tozsamościowych artystki (wielokrotnie zmieniane imię i nazwisko, kwestia przynalezności narodowej). Szczególny nacisk połozono na zwiazki Lger z Polska przede wszystkim pomoc w zbiórce obrazów do Międzynarodowej Kolekcji Sztuki Nowoczesnej grupy a.r. oraz redagowanie czasopisma L'Art Contemporain Sztuka Współczesna.