Tab Article
Kto decyduje o randze malarza? Kto odkrył Cezanne'a i nadał nowy bieg artystycznym pradom w XX wieku? Dlaczego od wielu lat największe rekordy padaja na aukcjach dzieł Jacksona Pollocka i Jeana-Michela Basquiata - malarzy, których prace większość społeczeństwa odrzuca jako "bazgroły"? Philip Hook, długoletni ekspert domu aukcyjnego Sotheby's, w fascynujacej i nie pozbawionej typowo angielskiej zgryźliwości historii, analizuje wieloznaczne, ale zawsze interesowne relacje marszandów i artystów. W świecie, w którym cena pojedynczego obrazu czasem wielokrotnie przewyzsza cenę domu w centrum Nowego Jorku, nie ma miejsca na subtelności. Galeria szubrawców pokazuje, kto stoi za wielkimi fortunami zamrozonymi w najsłynniejszych kolekcjach dzieł, a przede wszystkim, jak powstały w XV wieku "rynek" wpływa na to, co uznajemy dziś za godne miana Sztuki. a co nie.Autor zaczyna Galerię szubrawców od przywołania tzw. wywiadu prowadzonego pod schodami - strategii stosowanej przez znanego marszanda, Josepha Duveena. Mam wrazenie, ze cała ksiazka jest zapisem takiej tajemniczej rozmowy, która odkrywa fascynujace relacje między artystami a handlarzami sztuki i galerzystami. Grazyna KulczykKsiazka Hooka daje mozliwość zajrzenia tam, gdzie bije jedno ze źródeł naszej fascynacji sztuka.Anda Rottenberg