Tab Article
Kogo tu nie ma? W wielowatkowej opowieści o słynnych rodach, trzęsacych Los Angeles i Kalifornia, a poprzez kino Ameryka i światem, usłyszymy Lauren Bacall i Arthura Millera, Gore Vidala i Joan Didion, Dennisa Hoppera i Katherine Hepburn, ale takze samych członków opisywanych klanów - całych „rodzin paczłorkowych” powiększajacych się wraz z kolejnymi małzeństwami i rozwodami - oraz ludzi, będacych na ich usługach, świadków najrózniejszych wydarzeń, trzymanych przez lata w tajemnicy lub kompletnie zmienianych w oficjalnych wersjach.
Dzieje Los Angeles sa jak podniecajaca przejazdzka kolejka górska, która stopniowo zamienia się w koszmar – stwierdza jeden z bohaterów i zarazem narratorów tej historii, splatanej przez autorkę niczym perfekcyjny warkocz, przywodzacy na myśl „samomówiace” ksiazki noblistki Swietłany Aleksijewicz. W pięciu panoramicznych, zazębiajacych się rodzinnych sagach ów koszmar miewa rózna postać.
Choć w „Na zachód od Edenu” anegdota goni anegdotę, a szokujace bogactwo, cięzkie od diamentów i rubinów, wkładanych przez znudzone zony do kapieli w nowym basenie, sasiaduje z brakiem jakichkolwiek skrupułów i skrajnym egoizmem, ta znakomita ksiazka jest czymś znacznie więcej niz opowieścia o Ameryce w jej skrajnym wydaniu. Owiana specyficzna nostalgia, oświetlajaca zdarzenia z róznych, wykluczajacych się stron, jest kapitalna wiwisekcja ludzkiej natury i ilustracja słynnego cytatu z Chandlera, ze prawo jest wtedy, gdy je sobie kupisz, i na miarę tego, ile zapłaciłeś.