Tab Article
Opracował i podał do druku Thomas Strässle przy współpracy Margit Unser.
Max Frisch (1911–1991) był jednym z czołowych twórców literatury niemieckiej XX wieku. Niedługo po przeprowadzce do Berlina zaczał prowadzić codzienne zapiski, które złozyły się na dzieło unikatowe w jego dorobku literackim. Autor zazadał jednak, by z uwagi na bardzo osobisty charakter notatki te opublikowano dopiero po dwudziestu latach od jego śmierci.
Ideowy spadkobierca Bertolda Brechta, przyjaciel Güntera Grassa i Uwe Johanssona, mistrz portretu psychologicznego, wnikliwy obserwator sytuacji politycznej, mieszkaniec Berlina Zachodniego śledzacy zmiany po drugiej stronie muru, moralista wnikliwie przygladajacy się relacjom międzyludzkim, starzejacy się pisarz świadomy swojej sławy, maz duzo młodszej kobiety – autor "Homo faber" i "Stillera" daje się poznać z wielu stron.
"To nie jest brulion, tylko ksiazka, od poczatku do końca skomponowana, prywatne zapiski tez sa na czysto, precyzyjnie sformułowane, to nie takie sobie notatki. Przymus formułowania jest wazny, inaczej zostaje tylko uzalanie się nad soba" – ta myśl przyświeca Frischowi w czasie pisania dziennika, który zaczyna w momencie przeprowadzki do nowego mieszkania w roku 1973, a kończy w chwili wyjazdu do USA rok później.
"Mozna tu odnaleźć Maxa Frischa w pełni, z bezmiernym bogactwem tematów, z właściwa mu przenikliwościa psychologiczna i ciekawościa spraw społecznych".
Jörg Magenau, "Süddeutsche Zeitung"
"Istna skarbnica wiedzy, a przede wszystkim gęste, przesycone atmosfera epoki świadectwo".
Helmut Böttiger, Deutschlandradio Kultur
"»Z dziennika berlińskiego« to portrety naszkicowane z wielka empatia".
Volker Hage, "Der Spiegel"
"Zapiski »Z dziennika berlińskiego« obejmujace lata 1973–1974 to najobszerniejsza wypowiedź Frischa o stosunkach w NRD […]. Dla współczesnego czytelnika będzie to relacja z obcego świata, niczym ponura opowieść o Niemczech z gatunku science fiction".
Richard Kämmerlings, "Die Welt"
"To literackie wydarzenie, w którym Max Frisch obserwuje sam siebie".
"Focus"
"Wnikliwe i interesujace sa zapiski o elitach kulturalnych Berlina Wschodniego lat 70".
Detlef Kuhlbrodt