Tab Article
Co wieczór Adolf Hitler ogladał film. Wybierał tytuł, a następnie prowadził swoich gości do prywatnej salki kinowej. Był wielbicielem Grety Garbo i kreskówek z Myszka Miki. Kino inspirowało go i ukształtowało jego wyobraźnię historyczna. Doceniał równiez siłę propagandowa filmu. Do wybuchu wojny co roku na ekrany niemieckich kin trafiało kilkadziesiat nowych obrazów wyprodukowanych w Hollywood, które zyskiwały znacznie większa popularność niz rodzime produkcje. Zachwycali się nimi wszyscy, od szarych obywateli az po najwazniejsze osoby w państwie. Za tę popularność amerykańskie studia musiały jednak zapłacić. Bo naziści stawiali warunki i dopóki wytwórnie je spełniały, amerykańskie filmy wyświetlano w Niemczech. Niniejsza ksiazka po raz pierwszy ujawnia zawiła sieć powiazań między amerykańskimi studiami filmowymi a niemiecka władza w latach trzydziestych XX wieku. Ben Urwand wydobywa na światło dzienne tajne dokumenty z archiwów Stanów Zjednoczonych oraz Niemiec, aby wyjaśnić, na czym polegało porozumienie Hollywood z nazistami i co trzeba było zrobić, zeby filmy, nawet potencjalnie tak niebezpieczne jak King Kong, mogły być pokazywane w Trzeciej Rzeszy. Jednym z największych paradoksów tej historii jest fakt, ze załozyciele hollywoodzkich wytwórni robiacy interesy z hitlerowcami w większości byli żydami.