Tab Article
Męzczyzna wstaje nagle od nakrytego do kolacji stołu, rozstaje się z zona i rusza w drogę, zeby odszukać zmarłego syna. Dzień za dniem kroczy uparcie przed siebie, zataczajac kręgi z wolna ogarniajace całe miasto. Do wędrowca dołaczaja ci spośród mieszkańców, którzy tylko czekali na to, by ktoś moca wielkiego pragnienia ośmielił się podwazyć granicę pomiędzy "tu" a tym, co jest druga strona, negatywem zycia...
Jeden z najwybitniejszych współczesnych pisarzy, autor monumentalnych, egzystencjalnych powieści, swa najnowsza ksiazka zaskoczył wszystkich - niewielka, oryginalna i porazajaca w swej wymowie, bo jest w istocie lamentem rodziców po śmierci ukochanego dziecka. Napisana po części białym wierszem, rozpisana na dialogi, monologi i narrację Miejskiego Kronikarza, który "moze do woli podgladać piekło innych", jest pozycja wyjatkowa we współczesnej literaturze. Ksiazce Grosmana, który sam stracił syna w tzw. drugiej wojnie libańskiej, patronuja Beckett ze swymi lapidarnymi dialogami i francuski realizm poetycki, a polski czytelnik odnajdzie tu frazy godne najlepszego Rózewicza. Groteska i poezja spajaja się w opis egzystencjalnego tragizmu o niebywałej intensywności, który wciaga niepokojacym rytmem, urzeka uroda i przenikliwa madrościa.
"Niezwykle oryginalna opowieść, w której Grossman bada granice dzielace zycie od śmierci i normalność od szaleństwa" - The Booklist
"Po części dramat, a po części poemat epicki, miejscami przybierajacy charakter dzieła religijnego lub mistycznego. Głęboko osobiste dzieło, którego wartości nie sposób przecenić." - The Guardian