Tab Article
W rozmowie z Arturem Nowakiem Stanisław Obirek – były jezuita, jeden z niepokornych polskiego Kościoła, opowiada o swoim zyciu. O dzieciństwie w pegeerze, studiach w Krakowie, doświadczeniach zwiazanych z naduzyciami w Kościele, fascynacji zakonem jezuitów, studiach w Rzymie w okresie, gdy papiezem został Karol Wojtyła, zyciu zakonnym, wreszcie o odejściu z Kościoła. Jan Paweł II i jego pontyfikat to centralny motyw tej madrej i osobistej rozmowy. Daje ona mozliwość spojrzenia na papieza Polaka z innej niz dominujaca w Polsce perspektywy – chłodnej, rzeczowej i krytycznej. Ale zycie profesora Obirka, antropologa kultury, teatrologa, teologa i historyka, to takze fascynujace spotkania i wyjatkowe relacje z takimi postaciami jak Lem, Rózewicz, Kołakowski, Tischner czy Bauman oraz niezliczone lektury. Wszystko to ukształtowało człowieka, który duszac się w katolickiej doktrynie poszukiwał swojej „waskiej ściezki”. Rozmowa, która prowadzi Artur Nowak ze Stanisławem Obirkiem łaczy watki autobiograficzne z głęboka refleksja nad tym, co dzieje się przez ostatnie lata z polskim Kościołem. Czytajac tę ksiazkę miałam wielka przyjemność i radość z obcowania z tak otwartym, szerokim i wolnym umysłem. Bardzo ich nam potrzeba w tych niespokojnych i pełnych chaosu czasach. Olga Tokarczuk Właśnie z takim Kościołem spotkałem się pracujac nad filmem „Tylko nie mów nikomu”. Kościołem zamkniętym, zacofanym, panicznie bojacym się prawdy i ludzi myślacych. Profesor Obirek zna te wszystkie kościelne fobie od środka. Przedstawia je bardzo celnie ale z właściwa dla siebie delikatnościa. Rysuje w sumie smutny obraz Polski zdominowanej przez to wstecznictwo, które zapoczatkował „Papiez Polak”. Marek Sekielski, producent filmu Tomasza Sekielskiego „Tylko nie mów nikomu” Moja perspektywa jest taka, ze polski katolicyzm nie tylko oddalił się w ostatnich 30 latach od chrześcijaństwa, ale tez przestał być religia. Teza wydaje się mocna, mam jednak argumenty, które przytaczam w tej ksiazce, które nie dadza się odeprzeć. Paradoks polega na tym, ze to nie ja nie odszedłem z Kościoła, ale to Kościół porzucił swoja misję. Stanisław Obirek (fragment wstępu)