Kategoria: Biznes

Jalowy pieniadz Tom 2
Od Merkantylizmu do Marksa

  • Autor / Author: Michael E Jones
  • Wydawnictwo / Publisher: WEKTORY, 2015
  • Data wydania / Year publisher: 2015
  • ISBN: 978-83-60562-81-9
  • Strony, Oprawa / Pages, Cover: 480, miękka oprawa
  • Dostawa: Normalna
$33.96 $39.95 15%
Qty

Tab Article

Ksiazka wydana przez wydawnictwo Wektory w trzech tomachW drugim tomie ksiazki "Jałowy pieniadz" autor omawia między innymi: rozwiazania i podstawy ideowe, towarzyszace błyskotliwemu rozwojowi przedsiębiorstw, jakim były redukcje prowadzone przez misjonarzy jezuickich w Ameryce Południowej; kapitalistyczne przyczyny kasaty zakonu Jezuitów; ekonomiczny aspekt wybuchu dwóch rewolucji tzw. chwalebnej i francuskiej; pierwsze eksperymenty inzynierii społecznej przeprowadzane w celu uformowania nowego otwartego społeczeństwa kapitalistycznego wg. wizji wigowskiej; zagadnienia zwiazane z gospodarcza emancypacja żydów w epoce napoleońskiej; zwycięski marsz rodziny Rotszyldów po prymat w europejskim świecie finansjery (Meyer Amschel Rotszyld jako archetyp postaci Mefistofelesa w Fauście Wolfganga Goethego); ostateczne uprawomocnienie zjawiska lichwy, jako fundamentu kapitalizmu.Jones opisuje i opiniuje toczacy się w XIX wieku spór pomiędzy, oparta o newtonowska fizykę i empiryczne teorie Davida Hume'a, koncepcja gospodarcza samoregulujacego się rynku, której głównym architektem był Adam Smith, a rozwijana na kontynencie - germańska idea gospodarki, opartej o idee narodowej solidarności i mocnej roli państwa. Ta druga tradycja ekonomiczna, której motorem był racjonalizm Immanuela Kanta, jak twierdzi Jones: została brutalnie przerwana przez wnuka rabina z Trewiru, chodzi oczywiście o Karola Marksa. Jak pisze autor: Intelektualna alchemia, za sprawa której Karol Marks stał się antysemita oraz zydowskim rewolucjonista, na pierwszy rzut oka moze wydać się czymś niezwykłym, ale zwazywszy na nurty myśli tamtych czasów, takze nietrudna do przewidzenia. To samo oświecenie, które w przypadku chrześcijaństwa zanegowało wszelkie obyczaje i przekonania religijne, sprowadziło judaizm do jego ontologicznego rdzenia, czyli odrzucenia logosu, czego ukoronowaniem jest rewolucja.